Strona startowa
Co z tą prywatnością?
Jakie hasła wpisalibyście do minisłowniczka pojęć związanych z
bezpieczeństwem i prywatnością w sieci? Nasze to:
bezpieczeństwem i prywatnością w sieci? Nasze to:
- dane biometryczne – takie dane, na podstawie których
można identyfikować konkretne osoby, np. system rozpoznawania tęczówki
oka, rejestrujący wizerunek twarzy czy odciski palców. - dane osobowe – wszelkie informacje dotyczące
zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania konkretnej osoby. Dane
takie jak imię i nazwisko, numer PESEL, nazwa ulicy, numer domu stają się
danymi osobowymi wówczas, gdy zostaną zestawione z innymi, dodatkowymi
informacjami, np. wysokość wynagrodzenia, które w konsekwencji można
odnieść do konkretnej osoby. - geotrapping – odnotowanie obecności smartfona
(a więc i jego właściciela) w określonej okolicy. - GIODO – Generalny Inspektor Ochrony
Danych Osobowych – organ do spraw ochrony danych osobowych działający na
podstawie ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych. - kradzież tożsamości – celowe
podszywanie się pod czyjeś dane osobowe (nr PESEL, adres zameldowania
itp.) najczęściej w celu osiągnięcia korzyści majątkowej. - profilowanie – zgodnie z art. 4 pkt 4
RODO to: “dowolna forma zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych,
które polega na wykorzystaniu danych osobowych do oceny niektórych
czynników osobowych osoby fizycznej, w szczególności do analizy lub
prognozy aspektów dotyczących efektów pracy tej osoby fizycznej, jej
sytuacji ekonomicznej, zdrowia, osobistych preferencji, zainteresowań,
wiarygodności, zachowania, lokalizacji lub przemieszczania się”.
Kwietniowi Antypiraci 2018
Od Wejherowa po Szczawnicę i od Zielonej Góry po Zamość. Kwietniowi Antypiraci mają już swoje bazy jak Polska długa i szeroka. Ważne (nie tylko dla nauczycieli) stwierdzenia dotyczące edukowania w poczuciu szacunku dla swojej i cudzej własności intelektualnej zawiera nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego:
„Istotne
znaczenie w rozwoju ma też wychowanie w poczuciu odpowiedzialności i szacunku
dla prac własnych i cudzych, w tym dziedzictwa kulturowego.
Może się to przejawiać także w tworzeniu zbioru własnych prac, ich dokumentowaniu
i zgodnym z prawem publikowaniu. Nauczyciele powinni
zwracać uwagę i uwrażliwiać uczniów na ochronę własności intelektualnej i nie
dopuszczać do tworzenia plagiatów oraz publikowania m.in. w mediach prac bez
zgody twórcy oraz prac przedstawiających inne osoby bez ich zgody (ochrona
wizerunku).
Zdecydowaną
nowością jest natomiast wymaganie, aby uczeń znał i stosował zasady prezentacji
i upowszechniania dzieł zgodnie z prawem i normami etycznymi.
Jest to element wychowania w poczuciu odpowiedzialności i szacunku dla prac
własnych i cudzych oraz ochrony własności intelektualnej.
Uczeń musi wiedzieć, że nie można bez zgody twórcy publikować prac w mediach,
nie wolno tworzyć plagiatów, ale też nie można bez zgody osoby zainteresowanej
prezentować i upowszechniać jej wizerunku.”
Rozporządzenie
Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy
programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia
ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością
intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla
branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej
przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej
Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy
programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia
ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością
intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla
branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej
przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej
(Dz.U. 2017 poz 356)
(no title)
O danych osobowych, prywatności i złowrogich, profilujących algorytmach możecie również czytać w naszej wirtualnej czytelni IBUK. Polecamy książkę Cathy O’neil „Broń matematycznej zagłady. Jak algorytmy zwiększają nierówności i zagrażają demokracji”.
Bezpłatne kody dostępu do „ibuka” czekają na naszych zarejestrowanych użytkowników w Wypożyczalni
(☎ 54 2313342 wew.31)