Biblioteka Pedagogiczna na niebiesko
Drugi
kwietnia to ważna data w kalendarzu osób ze spektrum autyzmu, ich bliskich oraz
specjalistów, z którymi pracują nad poprawą jakości życia. W Polsce szacuje się, iż ok 30 tys. osób
zmaga się z autyzmem, ok 70% tej liczby stanowią dzieci. Badania wykazują, że
spektrum prawie pięciokrotnie częściej dotyka chłopców niż dziewczynki.
Autyzm to
zaburzenie neurofizjologiczne, które charakteryzuje się nieumiejętnością
nawiązywania i podtrzymywania relacji społecznych, trudnościami w komunikacji
werbalnej i niewerbalnej, specyficznymi zainteresowaniami i zachowaniami, a
także życiem według wypracowanych rytuałów oraz bezpiecznej dla nich rutyny.
Osoba ze spektrum autyzmu ma kłopot z wyrażaniem myśli, uczuć, odbieraniem i wyrażaniem
emocji.
Światowy Dzień Świadomości Autyzmu może stać
się świetną okazją do otwartego i szczerego zamanifestowania naszego zrozumienia, akceptacji i życzliwości
wobec neuroróżnorodności. Istotnym jest, aby umożliwić zarówno dzieciom jak i
dorosłym, dostęp do adekwatnej do ich możliwości edukacji, nauki
samodzielności, a także samorealizacji poprzez świadome obalanie stereotypów,
łamanie barier i przeciwdziałanie izolacji społecznej.
Nasza biblioteka posiada bogatą ofertę dotyczącą życia i pracy z osobami ze
spektrum autyzmu, do której serdecznie zapraszamy.
Poniżej
prezentacja publikacji dotycząca tematyki autyzmu.
Źródło tekstu:
1. Mózg autystyczny : podróż w głąb niezwykłych
umysłów / Temple Grandin, Richard Panek ; tłumaczenie Krzysztof Mazurek ;
konsultacja Kinga Wołoszyn, Mateusz Hohol. – Wydanie 3. – Kraków : Copernicus Center Press, 2018,
Sygn. 98967
2. Autyzm : bliski daleki świat / Monika
Szubrycht ; [ilustracje Aleksandra Leśnik]. – Wydanie I. – Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego,
copyright 2022, Sygn. 101021
3. Zrozumieć autyzm : przewodnik dla rodziców /
Katrina Williams, Jacqueline Roberts ; przekład Juliusz Okuniewski. – Wydanie
I. – Gdańsk : Harmonia Universalis,
2019, Sygn. 100201
Źródło obrazka: freepik.com