recenzje

Czytanie dialogowe

Czy ma znaczenie, w jaki sposób czytamy dzieciom książki? Otóż ma. Wyjaśnia to Małgorzata Cackowska, autorka artykułu O czytaniu dialogowym z wykorzystaniem książek obrazkowych, w Poradniku Bibliotekarza nr 7-8/2023.

Czytanie dialogowe to metoda zadawania dziecku wielu pytań w trakcie lektury w odniesieniu do ilustracji i treści. Wzbogacają one bardzo słownictwo, ekspresję językową i emocjonalną. Dziecko powtarza za dorosłym nowe słowa i poznaje ich znaczenie, które jest natychmiast wyjaśniane.

Szczególnie przydatne do czytania dialogowego są książki obrazkowe, niemal zupełnie pozbawione tekstu. Pozwalają one na swobodą interpretację ilustracji artystycznych. Dzięki tej technice czytania rozwija się również u dziecka płynność myślenia i wypowiedzi. Osoba czytająca zachęca do odwoływania się do doświadczeń i obserwacji dziecka np.: czy widziałeś już coś takiego, czy pamiętasz, kiedy to było?

Koncepcja czytania dialogowego to bardzo wartościowa metoda pracy z dziećmi i książką. Obecnie w Polsce bardzo wzbogaciła się oferta książek obrazkowych i warto zachęcać rodziców i nauczycieli do stosowania tego typu czytania.

Więcej szczegółów znaleźć można we wspomnianym artykule dostępnym w naszej czytelni. Zapraszamy do lektury.

Oprac. Katarzyna Gradzik

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *