Złość, strach, smutek… trudne emocje
Rozwój intelektualny dzieci jest bardzo ważny. Polska szkoła oraz przedszkole kładą silny nacisk na zdobywanie wiedzy przez swoich podopiecznych. W artykule Książki, które mogą wspierać rozwój emocjonalny dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym zamieszczonym w czasopiśmie Biblioterapeuta nr 1/2022, autorka – Iwona Czesiul-Budkowska podkreśla natomiast wagę rozwoju emocjonalnego człowieka. Zdobycie przez dziecko kompetencji w obszarze emocji warunkuje często osiągnięcie przez nie sukcesu życiowego. Od tego zależy również poczucie własnej wartości oraz zdolność nawiązywania i utrzymywania relacji z ludźmi.
Pomocą dla rodziców i nauczycieli są książki terapeutyczne, które licznie pojawiają się w księgarniach. Autorka w artykule przedstawia propozycję 16 tytułów zarówno dla dzieci od 3 roku życia, poprzez 5-latki i 6-latki aż po nastolatki i osoby dorosłe. Proponowane książki zostały krótko omówione z zaakcentowaniem oddziaływania terapeutycznego w określonym zakresie. To bardzo przydatne, ponieważ ułatwia poszukiwanie przydatnej lektury do pracy z dzieckiem.
Warto wspomnieć o korzyściach płynących z rekomendowanych książek. „(…)Pomagają one m.in. rozpoznawać i nazywać emocje przez dzieci oraz wskazują na społecznie akceptowalne sposoby radzenia sobie z trudnymi uczuciami. Zwracają uwagę na to, co dzieje się z ludzkim ciałem pod wpływem emocji (np. marszczenie brwi, pocenie się, zaciskanie pięści). Książki zachęcają do brania przykładu z bohaterów opowieści, a także do dzielenia się z bliskimi tym, co dziecko czuje”.
Zachęcamy do lektury czasopisma dostępnego w naszej czytelni.
Oprac. Katarzyna Gradzik