czytelnictwoedukacja zdalna

Styczniowy przegląd prasy

Przegląd dostępnych online czasopism pedagogicznych zacznijmy
od Kujawsko-Pomorskiego Przeglądu Oświatowego UczMy (1/2021) z tytułem przewodnim
Relacje są ważne.

Na temat dystansu w relacjach szkolnych podczas pierwszych
chwil pandemii możemy przeczytać w artykule dra Kazimierza Mikulskiego i Joanny
Mikołajczyk. Artykuł jest omówieniem wyników badań Kompetencje cyfrowe w
edukacji w kontekście proksemiki
, które wskazują czynniki sprzyjające procesowi
budowania dobrych relacji w edukacji.

Do listy lektur warto dopisać dwa omawiane w UczMy tytuły. Dorota
Łańcucka z włocławskiego KPCEN zachęca do przejrzenia opracowania Budowanie
relacji. Materiały do pracy zdalnej z uczennicami i uczniami
. Publikacja
jest dostępna online 👉 TUTAJ. Tomasz Pawłowski, student UKW w Bydgoszczy, omawia Świat Zofii Josepha
Gaardnera. Książkę możecie wypożyczyć z naszych zbiorów  👉 TUTAJ

Listę nowych metod nauczania wzbogaca omówienie metody
webquest zbudowanej w oparciu o metodę projektu. Barbara Iwanowska (KPCEN Toruń
) Lidia Rebain (SP 7 w Toruniu) piszą o niej w artykule WebQuest-od teorii do praktyki.

Jest już nowy, poświęcony innowacjom pedagogicznym, numer
Refleksji (1/2021), a w nim wywiad z nauczycielem anglistą Karolem Pietrzykiem. 

Szczeciński  pedagog przekonuje, że we
współczesnej szkole nauczyciel jest moderatorem wiedzy uczniów. Nie jest tak
naprawdę w stanie do niczego ich przekonać, ale może skłonić do refleksji, poszukiwania, weryfikowania
źródeł wiedzy i budowania własnego światopoglądu. Refleksje praktyka, z którymi
warto się zapoznać.

Warto zajrzeć do Refleksji, jeśli szukacie inspiracji
dla swoich innowacyjnych poczynań. Autorzy omawiają pożytki z oceniania kształtującego,
kształcenie wyprzedzające i pedagogikę planu daltońskiego. Innowacje można
oprzeć na wywodzących się z filozofii metodach kształtujących kompetencje
przyszłości: Lego Logos (LL) lub metodzie Dociekań Filozoficznych (LL). 

Z filozofii
ciągłego doskonalenia wynika także potrzeba wzięcia pod uwagę najnowszych badań z zakresu
psychologii zarządzania. Nowoczesny model zarządzania oparty jest o koncepcję „zarządzania
turkusowego”. Czy turkusowa szkoła ma przyszłość? Tego dotyczy artykuł Anny
Geniusz-Ciebień. Cały zachodniopomorski dwumiesięcznik oświatowy dostępny jest 👉 TUTAJ

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *