Misz-masz, czyli szybki przegląd prasy
W numerze 10/2020 Głosu Nauczycielskiego rozmowa
przeprowadzona z Renatą Sowadą, przewodniczącą Okręgowej Sekcji
Bibliotekarskiej ZNP w Katowicach i Oddziałowej Sekcji Bibliotekarskiej ZNP w
Częstochowie. Dotyczy bolączek zawodowych nauczycieli bibliotekarzy, od
zastępstw doraźnych począwszy. Cieszy nas, że rozmówczyni przypomina o tym, że „dzisiejsza biblioteka szkolna jest nie tylko magazynem i wypożyczalnią
lektur szkolnych. To tętniący życiem organ szkoły, niezbędny do jej funkcjonowania.”
Czy w waszych bibliotekach szkolnych kiedykolwiek było inaczej?
W ostatnim numerze Biblioteki w Szkole (2/2020) dr Agata
Arbakus analizuje Podstawę programową kształcenia ogólnego dla liceum, technikum i
branżowej szkoły II stopnia, wskazując te jej treści, które nauczyciel
bibliotekarz może efektywnie wykorzystać w realizacji autorskiego programu
nauczania, prowadzenia kół zainteresowań lub innych form współpracy z uczniami
i nauczycielami. Nam szczególnie spodobała się część dotycząca edukacji
informacyjnej.
Arbakus analizuje Podstawę programową kształcenia ogólnego dla liceum, technikum i
branżowej szkoły II stopnia, wskazując te jej treści, które nauczyciel
bibliotekarz może efektywnie wykorzystać w realizacji autorskiego programu
nauczania, prowadzenia kół zainteresowań lub innych form współpracy z uczniami
i nauczycielami. Nam szczególnie spodobała się część dotycząca edukacji
informacyjnej.
Zbliżony ton ma artykuł zamieszczony w najnowszym numerze Dyrektora
Szkoły (3/2020). Tomasz Garstka przestrzega, aby w pogoni za innowacyjnością
nie zatracić zdolności do krytycznej oceny informacji i zadawać pytania o dowody naukowe dotyczące efektywności pracy modnymi metodami.
Szkoły (3/2020). Tomasz Garstka przestrzega, aby w pogoni za innowacyjnością
nie zatracić zdolności do krytycznej oceny informacji i zadawać pytania o dowody naukowe dotyczące efektywności pracy modnymi metodami.
Wiąże się to zwłaszcza z technologicznym wymiarem lekcji. Magda
Brewczyńska pisze, że „uczniowie powinni nie tylko korzystać z technologii w
sposób użytkowy i doraźny, ale również oceniać, które aplikacje i programy są
najlepsze do wykonania konkretnego zadania.” (Biblioteka Centrum Informacji,
1/2020).
Brewczyńska pisze, że „uczniowie powinni nie tylko korzystać z technologii w
sposób użytkowy i doraźny, ale również oceniać, które aplikacje i programy są
najlepsze do wykonania konkretnego zadania.” (Biblioteka Centrum Informacji,
1/2020).
A co z aplikacjami, które rozwiązują zadania matematyczne?
Czy są sprzymierzeńcami, czy wrogami ucznia? Ten dylemat próbuje rozstrzygnąć
Hanna Basaj w artykule zamieszczonym W Cyfrowej Szkole ( 3/2019).
Czy są sprzymierzeńcami, czy wrogami ucznia? Ten dylemat próbuje rozstrzygnąć
Hanna Basaj w artykule zamieszczonym W Cyfrowej Szkole ( 3/2019).
Wracając natomiast do innowacji – Danuta Potręć i dr
Dominika Wojtasińska z toruńskiego KPCEN w najnowszym numerze UczMy (1/2020)
opisują wrażenia z wizyty studyjnej w innowacyjnej Szkole Podstawowej im.
Kornela Makuszyńskiego w Radowie Małym.
Dominika Wojtasińska z toruńskiego KPCEN w najnowszym numerze UczMy (1/2020)
opisują wrażenia z wizyty studyjnej w innowacyjnej Szkole Podstawowej im.
Kornela Makuszyńskiego w Radowie Małym.