Bajka typu bricolage w przedszkolu i szkole
Nie ulega najmniejszej wątpliwości, że dzieciństwo bez bajek jest jak ogród bez kwiatów. Bajki bowiem niczym kwiaty kolorują świat małego człowieka, łagodzą jego lęki, czy także kształtują wrażliwość 🙂
Zwyczajowo w bajkach niezwykle istotną rolę stanowi tekst, na drugim zaś miejscu znajduje się szata graficzna. Z odwrotną sytuacją, kiedy to obrazek jest „ważniejszy”, mamy do czynienia w tzw. bajce typu bricolage.
O takim rodzaju bajki pisze w swoim artykule Bajka typu bricolage w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej, nauczyciel edukacji przedszkolnej, Renata Dobrucka-Ratajczak.
Autorka zwraca uwagę, iż bajka typu bricolage łączy swobodną ekspresję plastyczną z jej interpretacją i snuciem opowieści, stanowi świetne ćwiczenie rozwijające logiczne myślenie, a także myślenie przyczynowo-skutkowe. Bajka tworzy tutaj historyjkę obrazkową, którą dzieci tworzą z wykonanych przez siebie obrazków, a następnie układają w wybranej przez siebie kolejności.
Bardzo ważnym elementem każdej bajki jest morał, czyli dostrzeżenie nauki płynącej z utworzonej opowieści, który w przypadku bajki bricolage także musi się pojawić 🙂
Taką bajkę można wykorzystać na zajęciach w przedszkolu z dziećmi starszymi oraz uczniami klas 1–3.
Jeśli chcielibyście dowiedzieć się czegoś więcej na temat bajki bricolage to zachęcam do lektury artykułu, który odnaleźć możecie w październikowym numerze miesięcznika Bliżej przedszkola 10/2024. Czasopismo dostępne jest w naszej czytelni 🙂
Oprac. Małgorzata Iglewska-Jendrzejewska