Asertywność w zawodzie nauczyciela – klucz do efektywnej komunikacji i zarządzania klasą
Wprowadzony w latach 50. XX w. przez amerykańskiego psychologa Andrew Saltera termin asertywność oznacza umiejętność wyrażania swoich myśli, uczuć, opinii i potrzeb w sposób bezpośredni, jednakże szanujący zarówno siebie, jak i innych. To zdolność do stawiania granic, zgodnego ze sobą wyrażania zgody lub odmowy w sposób konstruktywny i zdecydowany. Odpowiadając na pytanie dlaczego asertywność jest tak ważna w pracy nauczyciela, przyjrzyjmy się pięciu żelaznym zasadom asertywnego nauczyciela.
Po pierwsze, asertywność jest nieodłącznym elementem efektywnej komunikacji. Pomaga nauczycielom wyrażać swoje oczekiwania, kierować uczniami w sposób konstruktywny oraz zrozumiały komunikować się z nimi.
Po drugie, umożliwia nauczycielom skuteczne zarządzanie klasą, ustalanie granic i konsekwentne egzekwowanie zasad. Dzięki temu atmosfera w klasie staje się bardziej harmonijna, a proces nauczania bardziej produktywny.
Po trzecie, asertywność pozwala nauczycielom rozwijać pewność siebie i poczucie własnej wartości, co przekłada się na większą pewność w podejmowaniu decyzji i radzeniu sobie z trudnościami. Pomaga nauczycielom nie tylko w kontaktach z uczniami, ale także z ich rodzicami oraz z pozostałym gronem pedagogicznym.
Po czwarte, któż jak nie my, najlepiej zadba o nasz dobrostan…? Praca nauczyciela bywa stresująca i obciążająca emocjonalnie. Asertywność pozwala nauczycielom wyrażać swoje potrzeby i ograniczenia, chroniąc w ten sposób swój własny dobry stan zdrowia psychicznego.
Po piąte, ostatnia, ale jakże istotna właściwość, to stanie się wzorem dla swoich uczniów. Asertywni nauczyciele są wzorem dla swoich uczniów, ucząc ich, jak wyrażać swoje myśli i uczucia w sposób szanujący zarówno siebie, jak i innych.
Warto pamiętać, że asertywność to umiejętność, którą rozwija się i doskonali przez całe życie. Zachęcamy do dzielenia się swoimi doświadczeniami i refleksjami na temat asertywności w pracy nauczyciela w zakładce komentarze 🙂