Bajka typu bricolage
Nie ulega najmniejszej wątpliwości, że dzieciństwo bez bajek jest jak ogród bez kwiatów. Bajki bowiem niczym kwiaty kolorują świat małego człowieka, łagodzą jego lęki, czy także kształtują wrażliwość 🙂
Zwyczajowo w bajkach niezwykle istotną rolę stanowi tekst, na drugim zaś miejscu znajduje się szata graficzna. Z odwrotną sytuacją, kiedy to obrazek jest „ważniejszy”, mamy do czynienia w tzw. bajce typu bricolage.
O takim rodzaju bajki pisze w swoim artykule Bajka typu bricolage w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej, nauczyciel edukacji przedszkolnej, Renata Dobrucka-Ratajczak.
Autorka zwraca uwagę, iż bajka typu bricolage łączy swobodną ekspresję plastyczną z jej interpretacją i snuciem opowieści, stanowi świetne ćwiczenie rozwijające logiczne myślenie, a także myślenie przyczynowo-skutkowe. Bajka tworzy tutaj historyjkę obrazkową, którą dzieci tworzą z wykonanych przez siebie obrazków, a następnie układają w wybranej przez siebie kolejności.
Bardzo ważnym elementem każdej bajki jest morał, czyli dostrzeżenie nauki płynącej z utworzonej opowieści, który w przypadku bajki bricolage także musi się pojawić 🙂
Taką bajkę można wykorzystać na zajęciach w przedszkolu z dziećmi starszymi oraz uczniami klas 1–3.
Jeśli chcielibyście dowiedzieć się czegoś więcej na temat bajki bricolage to zachęcam do lektury artykułu, który odnaleźć możecie w październikowym numerze miesięcznika Bliżej przedszkola 10/2024. Czasopismo dostępne jest w naszej czytelni 🙂
Oprac. Małgorzata Iglewska-Jendrzejewska