Co można robić w domu?
Sytuacja, w jakiej się
znaleźliśmy marcu tego roku, nieznana, nieprzyjazna i nieprzewidywalna, wywołała
znaczącą mobilizację środowiska oświatowego. Wobec imperatywu zdalnej pracy,
nauczyciele i pracownicy naukowi pedagogicznych wyższych uczelni,
praktycy i teoretycy edukacji, podejmują wzmożone działania zmierzające do rozpoznania, zrozumienia pozwalającego
na efektywne działanie. To nadzwyczajne zwarcie szyków obserwować można w mediach
społecznościowych, gdzie pojawiło się wiele aktywności w grupach już
istniejących. Powołano też sporo nowych grup.
znaleźliśmy marcu tego roku, nieznana, nieprzyjazna i nieprzewidywalna, wywołała
znaczącą mobilizację środowiska oświatowego. Wobec imperatywu zdalnej pracy,
nauczyciele i pracownicy naukowi pedagogicznych wyższych uczelni,
praktycy i teoretycy edukacji, podejmują wzmożone działania zmierzające do rozpoznania, zrozumienia pozwalającego
na efektywne działanie. To nadzwyczajne zwarcie szyków obserwować można w mediach
społecznościowych, gdzie pojawiło się wiele aktywności w grupach już
istniejących. Powołano też sporo nowych grup.
Na facebookowym profilu EduAkcja
już 11 kwietnia 2020 roku ukazała się informacja o wydaniu bezpłatnego ebooka: Edukacja
w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako
nauczyciele napisanego przez 13 autorów, przedstawicieli świata akademickiego,
pod redakcją profesora Jacka Pyżalskiego z UAM w Poznaniu.
już 11 kwietnia 2020 roku ukazała się informacja o wydaniu bezpłatnego ebooka: Edukacja
w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako
nauczyciele napisanego przez 13 autorów, przedstawicieli świata akademickiego,
pod redakcją profesora Jacka Pyżalskiego z UAM w Poznaniu.
Uzupełnieniem książki, która
powstała wszak w ekspresowym tempie jako efekt zdalnej współpracy kilku polskich uczelni, jest dwuczęściowy webinar Edukacja zdalna okiem
neurodydaktyka, podczas którego
profesorowie Jacek Pyżalski i Marek Kaczmarczyk rozmawiają o wielu aspektach
edukacji zapośredniczonej. Aspekt technologiczny jest oczywiście istotny, ale
nie najważniejszy. Technologia jest tylko medium umożliwiającym nawiązanie
kontaktu z uczniem i jego domem.
powstała wszak w ekspresowym tempie jako efekt zdalnej współpracy kilku polskich uczelni, jest dwuczęściowy webinar Edukacja zdalna okiem
neurodydaktyka, podczas którego
profesorowie Jacek Pyżalski i Marek Kaczmarczyk rozmawiają o wielu aspektach
edukacji zapośredniczonej. Aspekt technologiczny jest oczywiście istotny, ale
nie najważniejszy. Technologia jest tylko medium umożliwiającym nawiązanie
kontaktu z uczniem i jego domem.
Ważne zdanie wypowiedziane przez
profesora Pyżalskiego podczas poświęconemu wydanej publikacji spotkania online:
„Edukacja nie jest tylko nauczaniem” znajduje odzwierciedlenie w
ilustracji na okładce książki. Bo edukacja to coś więcej niż przekazywanie
wiedzy, a technologia i narzędzia zdalnego nauczania są tylko wierzchołkiem
góry lodowej. Pod powierzchnią kryją się elementy, bez których skuteczna edukacja ani zdalna, ani bezpośrednia,
tradycyjna nie jest możliwa. Neurodydaktycy, a wśród autorów publikacji są przedstawiciele
tej dziedziny, podkreślają, że w edukacji najważniejsze są relacje. Powinny być
takie, aby uczniowie, którzy teraz szkołę i nauczyciela mają w swoim domu,
mieli poczucie bezpieczeństwa. Obecnie w edukacji jest to najważniejsze. W
sytuacji stresu nasze mózgi, a zwłaszcza hipokamp, odpowiedzialny za
przyswajanie informacji, działa gorzej. Nauczyciele, wyznaczając uczniom zadania
i oceniając rezultaty ich pracy, powinni mieć to na uwadze. Ważnym tematem
podjętym w publikacji jest także dobrostan nauczyciela. Zadbajmy o siebie i
własny komfort, tylko wtedy możemy być naprawdę skuteczni.
profesora Pyżalskiego podczas poświęconemu wydanej publikacji spotkania online:
„Edukacja nie jest tylko nauczaniem” znajduje odzwierciedlenie w
ilustracji na okładce książki. Bo edukacja to coś więcej niż przekazywanie
wiedzy, a technologia i narzędzia zdalnego nauczania są tylko wierzchołkiem
góry lodowej. Pod powierzchnią kryją się elementy, bez których skuteczna edukacja ani zdalna, ani bezpośrednia,
tradycyjna nie jest możliwa. Neurodydaktycy, a wśród autorów publikacji są przedstawiciele
tej dziedziny, podkreślają, że w edukacji najważniejsze są relacje. Powinny być
takie, aby uczniowie, którzy teraz szkołę i nauczyciela mają w swoim domu,
mieli poczucie bezpieczeństwa. Obecnie w edukacji jest to najważniejsze. W
sytuacji stresu nasze mózgi, a zwłaszcza hipokamp, odpowiedzialny za
przyswajanie informacji, działa gorzej. Nauczyciele, wyznaczając uczniom zadania
i oceniając rezultaty ich pracy, powinni mieć to na uwadze. Ważnym tematem
podjętym w publikacji jest także dobrostan nauczyciela. Zadbajmy o siebie i
własny komfort, tylko wtedy możemy być naprawdę skuteczni.
Czas pandemii to czas, gdy nie
tylko przekazujemy uczniom informacje i wiedzę, to dobra okazja, aby pokazać
jak się uczyć, jak być kreatywnym i twórczym oraz przekonać wychowanków, że
edukacja to zjawisko wielopłaszczyznowe i całożyciowe.
tylko przekazujemy uczniom informacje i wiedzę, to dobra okazja, aby pokazać
jak się uczyć, jak być kreatywnym i twórczym oraz przekonać wychowanków, że
edukacja to zjawisko wielopłaszczyznowe i całożyciowe.
E-book do pobrania: TUTAJ
na zdjęciu: fragment strony facebookowej EduAkcja