Dziecko i jego prawa
Historia praw dziecka sięga przełomu XVIII i XIX wieku, wówczas bowiem ukształtowało się przekonanie, iż należy zapewnić dzieciom ochronę oraz opiekę. Wcześniej, począwszy od średniowiecza, uznawano, że dziecko stanowi jedynie „materiał” na człowieka, który wymaga dyscypliny i surowego traktowania.
Zmiana społecznego nastawienia do dzieci nastąpiła dopiero po wydarzeniach z Boltimore w USA, kiedy to opinią publiczną wstrząsnęła sprawa 8-letniej Mary Ellen Wilson maltretowanej przez swoją matkę.
Po tym incydencie, od 1894 roku, w USA powstało ponad 200 różnych inicjatyw, których celem było zapewnienie dzieciom ochrony przed przemocą. Dzieci zaczęto traktować jako pełnowartościowe osoby potrzebujące szczególnej opieki. W całej Europie natomiast zaczęły powstawać organizacje chroniące dzieci.
Pierwszy zapis dotyczący praw dziecka pojawiał się w 1924 roku w Deklaracji Genewskiej, jednak najważniejszym dokumentem określającym prawa dziecka jest Konwencja o prawach dziecka uchwalona w 1989 roku przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych (ONZ).
Dzisiaj obchodzimy Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka, który ma nam przypomnieć jak ważna jest ochrona i opieka najmłodszych członków naszego społeczeństwa.
W naszej bibliotece pedagogicznej znajdziecie szereg publikacji dotyczących praw dziecka. Zachęcam do zapoznania się z nimi. Poniżej prezentacja wybranych tytułów.