Dziecko i jego prawa
Historia praw dziecka sięga przełomu XVIII i XIX wieku, wówczas bowiem ukształtował się pogląd, iż należy zapewnić dzieciom ochronę oraz opiekę. Początkowo jednak uznawano, że dziecko stanowi jedynie „materiał” na człowieka i wymaga „chłodnego” traktowania.
Zmiana społecznego nastawienia do dzieci nastąpiła dopiero po wydarzeniach z Boltimore w USA, kiedy to opinią publiczną wstrząsnęła sprawa 8-letniej Mary Ellen Wilson maltretowanej przez swoją matkę.
Po tym incydencie, od 1894 roku, w USA powstało ponad 200 różnych koncepcji działań, których celem było zapewnienie dzieciom ochrony przed przemocą. Dzieci zaczęto traktować jako pełnowartościowe osoby potrzebujące szczególnej opieki. W całej Europie natomiast zaczęły powstawać organizacje chroniące dzieci.
Pierwszy zapis dotyczący praw dziecka pojawiał się w 1924 roku w Deklaracji Genewskiej, jednak najważniejszym dokumentem określającym prawa dziecka jest Konwencja o prawach dziecka uchwalona w 1989 roku przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych (ONZ).
Dzisiaj obchodzimy Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka, który ma nam przypomnieć jak ważna jest ochrona i opieka najmłodszych członków naszego społeczeństwa.
W naszej bibliotece pedagogicznej znajdziecie szereg publikacji dotyczących praw dziecka. Zachęcam do zapoznania się z nimi. Poniżej prezentacja wybranych tytułów.
Bardzo ciekawy artykuł! Ja również szukam informacji na ten temat. Dzięki za rzetelne treści.
Dziękuję 🙂 Tworząc notatkę korzystałam z publikacji „Prawa dziecka : materiały dydaktyczne dla nauczycieli” pod red. Ewy Falkowskiej, która znajduje się w naszej czytelni. Pozdrawiam serdecznie.