Grunt to nastawienie!
Zapewne zastanawialiście się nad tym dlaczego niektórzy ludzie wobec wyzwań czy problemów wykazują postawę zrezygnowaną i bierną, a inni uparcie dążąc do celu poszukują sposobów ich rozwiązania. Tym razem diabeł tkwi w… nastawieniu! Taką koncepcję wysnuła amerykańska psycholożka Carol Dweck.
Jej badania prowadzone na dzieciach w wieku szkolnym w latach 80. XX wieku wykazały, że istnieją dwa typy nastawienia człowieka do stawianych przed nim wyzwań – growth mindset oraz fixed mindset. Pierwszy z nich to nastawienie na rozwój, postrzegane jako podejmowanie wyzwań, pokonywanie przeszkód, przeświadczenie, że wysiłek jest drogą do sukcesu a krytyka informacją zwrotną do poprawy siebie. Drugi charakteryzujący się poczuciem zagrożenia, defensywną postawą z omijaniem wyzwań i ignorancją wobec pomocy, rad i feedback’u, czego wynikiem jest stagnacja i niewykorzystany potencjał.
W najnowszym, październikowym numerze miesięcznika Nowoczesne Doradztwo Zawodowe w Szkole Podstawowej, autorki wydania niezwykle ciekawie kreślą naturę motywacji i czynników determinujących postrzeganie swoich możliwości, zdolności oraz zaangażowania.
W miesięczniku znajdziecie wiele cennych pomysłów i narzędzi, by wypełniając rolę nauczyciela-mentora móc promować ideę growth mindset wśród uczniów. Wydanie zawiera propozycje nauczycielskich inicjatyw, by w jak najbardziej przystępny sposób zmotywować współczesną młodzież do rozwoju. Część praktyczna zawiera gotowe scenariusze zajęć dla uczniów klas I- VIII oraz scenariusze zajęć z rodzicami, będący propozycją strategii motywacyjnych dla rodziców wspierających swoje pociechy w samorozwoju i akceptacji.
Tę i mnóstwo innych pozycji dotyczących motywowania uczniów znajdziecie w naszej bibliotece. Serdecznie zapraszamy!