Innowacyjna przestrzeń edukacyjna
Okres wakacyjny w szkole to nierzadko czas napraw, remontów, udoskonaleń i zmian aranżacji. W związku z tym proponuję praktyczny, a przy tym interesujący artykuł Aleksandry Stemplewskiej Przestrzeń szkolna, który w ramach Akademii Rozwoju Osobistego ukazał się w miesięczniku Dyrektor Szkoły 06/2023. Autorka wskazuje na istotę dostosowania przestrzeni szkolnej do możliwości i potrzeb uczniów.
Szkoła to nie tylko sale lekcyjne, korytarze, sala gimnastyczna i szatnia, ale cały zespół pomieszczeń i wyposażenie w postaci mebli, pomocy dydaktycznych, sprzętu, oświetlenia i odpowiednio dobranych barw. Autorka, notabene architekt wnętrz, której pasją jest relacja między ludźmi a przestrzenią, wskazuje na niezwykłą rolę jaką odgrywa przestrzeń w efektywności procesu edukacyjnego i wychowawczego. Wspomniana przestrzeń powinna stymulować, dawać poczucie bezpieczeństwa, przynależności, komfortu, mobilizacji i współpracy.
Stemplewska argumentuje wraz z konkretnymi przykładami poszczególne wartości takie jak stymulacja, elastyczność, inkluzja, responsywność, jako kluczowe dla zapewnienia optymalnych warunków pracy i nauki.
Niezwykle interesujące przykłady światowych trendów projektowania stref szkolnych, które w znaczący sposób nie tylko poprawiły atmosferę oraz jakoś pracy i nauki, ale także dały wymierny efekt w postaci sukcesów wychowawczo- dydaktycznych, stanowią potwierdzenie tego, jak odpowiednio dobrane materiały, barwa światła, tkaniny, ergonomiczne i modułowe meble oraz solidne pomoce dydaktyczne pozytywnie oddziałują na wysoką jakość i dobre samopoczucie uczniów i nauczycieli.
Zachęcamy do lektury czasopisma dostępnego w naszej bibliotece, by zgłębić tematykę adaptacji przestrzeni szkolnej.
Oprac. Emilia Ruczewska