Kreatywnie krytyczne myślenie w przestrzeni edukacyjnej
W dzisiejszym, nieustająco zmieniającym się świecie człowiek musi być nie tylko kreatywny, aktywny i twórczy, ale przede wszystkim konsekwentnie i czujnie krytyczny. Wynika to z faktu, że żyjemy w szalejącym wokół nas natłoku informacji dostępnych w źródłach, które są coraz to trudniejsze do zweryfikowania.
Myślenie krytyczne jest tworzeniem zarówno nowych koncepcji jak i efektem mechanizmu skojarzeń z istniejącymi już informacjami. W jaki sposób więc weryfikować bombardujące nas informacje i wyłuskać spośród nich te najbardziej wartościowe? To okazuje się być sztuką zgoła niełatwą… Tematykę rozwijania i utrwalania mechanizmu krytycznego myślenia podjęły, w trzecim numerze kwartalnika Refleksje 3/2023, Małgorzata Brzoskenewicz-Pierko i Barbara Listek w artykule Trening kreatywności. Jak w szkole rozwijać myślenie krytyczne? Zdaniem autorek współcześnie każdy z nas powinien i może z powodzeniem nauczyć się stosowania zasad krytycznego myślenia.
Spełniając istotną rolę w edukacji ma ono za zadanie pomóc w rozwijaniu umiejętności analizy, oceny i twórczego rozwiązywania problemów. Uczniowie, którzy z pomocą nauczyciela- moderatora zdobędą tę umiejętność będą mogli lepiej zrozumieć informacje, sprawnie wyprowadzać logiczne wnioski, a przede wszystkim podejmować dobrze przemyślane decyzje.
Autorki doskonale kreślą płaszczyzny, na których zarówno uczniowie jak i nauczyciele winni stosować mechanizm myślenia krytycznego, a wbrew pozorom absolutnie nie ogranicza się to jedynie do zasobów internetowych! Dotyczy to również relacji rówieśniczych czy analizy dostępnego materiału do opanowania. Podają one również wiele praktycznych wskazówek, modeli i narzędzi, które mogą wykorzystać w procesie kształcenia tejże umiejętności. Artykuł stanowi interesujące kompendium wiedzy dla nauczycieli oraz doskonałą bazę do zajęć z uczniami. Zapraszamy do biblioteki!
Oprac. Emilia Ruczewska