czytelnictwoIBUKkompetencje matematyczne

Matematyczny GEN(iusz)?

Ludzie różnią się między sobą zdolnościami
matematycznymi. Badania naukowe, na które powołują się Kathryn Asbury i  Richard Plomin, autorzy książki Geny i edukacja,
wykazały, że za dwie trzecie z różnic dotyczących matematycznych uzdolnień odpowiadają geny.

Jak geny wpływają na uczenie się
i w jaki sposób DNA wiąże się z nabywaniem doświadczenia i kompetencji? Jak odkrycia
naukowców zastosować w praktyce?

Zgadzamy się wszyscy, że edukacja
powinna wyposażyć każdego człowieka w narzędzia niezbędne do funkcjonowania w
społeczeństwie. W XXI wieku te narzędzia to umiejętność czytania, pisania,
liczenia oraz zdolność do radzenia sobie z technologią cyfrową. Są to
umiejętności, które na poziomie podstawowym są osiągalne dla prawie każdego
członka społeczeństwa, niezależnie od poziomu inteligencji. Wiemy jednak, że nie
przez wszystkich są osiągane. 
Dlaczego? 

Autorzy książki
wyjaśniają, że żadne dziecko już w chwili narodzin nie jest białą kartą. Za
różnice indywidualne odpowiadają właśnie geny. Dlatego autorzy postulują, aby system
kształcenia uwzględniał czynniki genetyczne.

Z drugiej strony ta sama wiedza
naukowa podpowiada, że geny działają ogólnie, a środowisko specjalistycznie. Jak
wychowanie oddziałuje na zdolności matematyczne? Do każdej genetycznie uwarunkowanej zdolności odnoszą
się odmienne wpływy środowiskowe. Specjalistyczne efekty środowiska są
dokładnie tym, co mogą zaproponować starannie dobrane zajęcia w klasie. Dziecko,
które nie uczy się w oparciu o standardowe narzędzia, wymaga podejścia
niestandardowego również na poziomie systemowym. Umiejętność dostrzeżenia i
wydobycia indywidualnego potencjału każdego człowieka przyniesie korzyści
całemu społeczeństwu.

Książka dostępna 24/7 w Wirtualnej Czytelni Ibuk Libra. Kody
PIN do czytelni możecie pobrać w naszej wypożyczalni 👫osobiście 👉 w godzinach pracy
biblioteki
📧mailowo: wypozyczalnia@cen.info.pl,📞telefonicznie: 54 231
33 42 wew. 31. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *