recenzje

Metody nauczania oparte na współpracy

Obecnie na lekcjach, nauczyciele starają się stosować takie metody nauczania, które urozmaicą zajęcia z uczniami, a także dadzą wiele korzyści rozwojowych.

W najnowszym numerze miesięcznika Dyrektor szkoły 9/2023 odnaleźć możemy interesujący artykuł Nauka przez współpracę, autorstwa Anny Czebiołko, dotyczący metod nauczania opartych na współpracy.

Autorka artykułu pisze, iż w przeciwieństwie do tradycyjnych metod nauczania, metody pracy zbiorowej pozwalają uczniom samodzielnie nadać kierunek swoim działaniom. Metody te zwane Collaborative Learning i Cooperative Learning polegają na uczeniu się dzieci i młodzieży w małych grupach, w celu rozwiązania konkretnego zadania. Uczniowie muszą wówczas samodzielnie podjąć działanie, a nie jedynie biernie słuchać tego o czym mówi nauczyciel. Pedagog pełni tutaj funkcję obserwatora, pomocnika, którego instrukcje umożliwiają późniejszą praktykę.

Niezwykle ważnym aspektem jest współdziałanie i współpraca, które przynoszą wiele korzyści, takich jak chociażby rozwój komunikacji werbalnej, zdolności rozwiązywania problemów, a także rozwój umiejętności pracy z ludźmi. Przyswajanie wiedzy staje się tu czynnością aktywną, a uczniowie uczą się siebie nawzajem, jednocześnie się integrując. W owych metodach stosuje się, np.:  strategie obróconej dyskusji, oceny rówieśnika, przenośnych umiejętności, itd.

Jeśli chcielibyście dowiedzieć się czegoś więcej o tych metodach nauczania to zapraszam do lektury całego artykułu, który znajdziecie w najnowszym numerze czasopisma Dyrektor szkoły 9/2023 dostępnego w naszej Czytelni 🙂

Oprac. Małgorzata Iglewska-Jendrzejewska

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *