nowości w bibliotece

Misz-masz, czyli szybki przegląd prasy

W taką zimną jak dziś sobotę warto wykonać „prasówkę”. Dzisiejszy misz-masz
jest przeglądem artykułów z czasopism pedagogicznych dotyczących tego, c
o w prasie piszczy na temat kształtowania kompetencji kluczowych podczas zajęć w szkole. Kompetencje to nie „michałki”, praca nad nimi jest obligatoryjnym zadaniem wszystkich nauczycieli – taki jest nasz pierwszy wniosek z dzisiejszej lektury.
Dyrektor Szkoły 11/2018 obszernie omawia zagadnienia związane z nową koncepcją nauczania przedsiębiorczości w szkole. Poświęca temu trzy teksty: Bogdana Bogdalskiego, Bartosza Maleckiego i Alicji Pacewicz. Ponadto: „Prognoza zmian w szkolnictwie branżowym” autorstwa Stanisława Szelawy.
Anna Satel pisze o doskonaleniu umiejętności uczenia się
poprzez uczenie się przez tworzenie i konstruowanie wywodzące się z idei
konstrukcjonistycznych Seymoura Paperta. To zagadnienie było omawiane podczas
tegorocznej edycji konferencji Pokazać–Przekazać, którą pokrótce relacjonuje i komentuje autorka w artykule „Uczenie się przez
konstruowanie”
.
W listopadzie 2018 świętujemy 100-lecie Niepodległości, w
miesięczniku dla dyrektorów szkół nie mogło zabraknąć refleksji o kształtowaniu postaw patriotycznych i edukacji dla tradycji zawartych w artykułach Tomasza
Kozłowskiego i Jacka Królikowskiego.

Czy i po co w dobie szybkiej elektronicznej informacji
odręcznie pisać listy? Małgorzata Swędrowska w artykule
„Epistolografia na
wesoło”
zamieszczonym w Przedszkolu. Miesięczniku Dyrektora 10/2018 przekonuje,
że tak. Dzieci dopiero poznają litery, więc zachęta i wsparcie nauczyciela jest
niezbędne, ale potem takie listy bogato zdobione rysunkami, można kierować do
najbliższych, kolegów, a nawet włączyć się w projekty o charakterze
międzynarodowym. Umiejętność przelewania własnych myśli na papier jest przydatna
przez cały okres edukacji i przydaje się w dorosłym życiu.
Świadomość i ekspresję kulturalną uczniów wzmocni wizyta w
muzeum. Kinga Bartkowiak w najnowszym numerze
Sygnału 10/2018 wskazuje muzea
posiadające ofertę atrakcyjną nawet dla najmłodszych. Wśród wymienionych
placówek znajdują się leżące „tuż za
naszą miedzą” Muzeum Toruńskiego Piernika i toruński Młyn Wiedzy.

Kompetencje cyfrowe może wspierać lektura online. Ostatni
numer
Biblioteki w Szkole 11/2018 przypomina o pożytkach z korzystania z
portalu Wolne Lektury.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *