czytelnictwoedukacja zdalnaIBUKkompetencje matematyczne

Na wirtualnej półce

W
powszechnym przekonaniu matematyka jest dla uczniów trudna. Niechęć do
matematyki jest specyfiką nie tylko w polskich szkołach, nawet nie tylko
europejskich.  W Stanach Zjednoczonych w
pierwszych latach obecnego stulecia powstał program, który miał zbadać przyczyny
niechęci uczniów do matematyki Why don’t
our children like math?
Dlaczego wielu uczniów – mówiąc wprost – boi się
matematyki? Odpowiedzi na to pytanie można szukać w wydanej w 2019 roku
monografii Adama Mroczkowskiego Kultura
uczenia się matematyki uczniów kończących II i II etap edukacyjny
. Książka
jest wynikiem badań naukowych nad kulturą uczenia się matematyki,
przeprowadzonych na terenie Bydgoszczy w szkołach publicznych, gdzie notowane
corocznie wyniki testów gimnazjalnych i maturalnych z matematyki są poniżej
średniej krajowej.

W
pierwszej części publikacji autor omawia wyniki przeprowadzanych wcześniej badań, które
stanowiły już próbę odpowiedzi na postawione powyżej pytanie. Odpowiedzi mogą
być na przykład takie:

  1. Matematyka
    wymaga pracowitości i systematyczności. Sukces jest związany z przedłużonym
    czasem uczenia się.
  2. Matematyki
    nie da uczyć się fragmentarycznie. Tu niczego nie można „zakuć, zaliczyć i
    zapomnieć”.
  3. Niechęć
    do matematyki ma niejednokrotnie uwarunkowania rodzinne – rodzice, którzy
    doznawali niepowodzeń w uczeniu się matematyki, przekazują tę niechęć swoim
    dzieciom.

W
myśleniu o uczeniu się matematyki zakorzenione są szkodliwe mity:

  1. Dziewczęta
    nie mają uzdolnień matematycznych
  2. „Nie
    znam się na matematyce, bo jestem humanistą”

Brak
umiejętności matematycznych bywa czasami swoistym powodem do dumy. Analfabetyzm
matematyczny dotyka często osoby dobrze wykształcone, które z przedziwną
przewrotnością obnoszą  się ze swoją
matematyczną ignorancją: „Ściągałem/ściągałam na maturze”.

Skąd
takie podejście? Autor wskazuje zidentyfikowane w wyniku przeprowadzonych badań
typowe błędy w myśleniu o nauczaniu matematyki popełniane – niestety – również przez
nauczycieli. W nauczaniu matematyki często wciąż stosuje się rozwiązania
behawiorystyczne, choć w myśleniu o edukacji pojawiły się od tego czasu
konstruktywizm, kognitywizm, podejście socjokulturowe, a wreszcie konektywizm. Badania
wykazują, że – pomimo iż matematyka uznawana jest za naukę ścisłą, a każde
działanie matematyczne ma tylko jedno poprawne rozwiązanie – przeszkodą w jej
uczeniu się jej jest schematyzm myślenia.

Wyniki
badań przeprowadzonych w bydgoskich szkołach wykazały, że uczniowie preferują
uczenie się matematyki w sposób pamięciowy, a nie przez zrozumienie. Deklarują,
że lubią uczyć się matematyki z koleżankami i kolegami, a większość uczniów
chętnie tłumaczy zadania innym, jeżeli sama potrafi je wykonać. Jednakże
najczęściej dobra współpraca koleżeńska na matematyce polega – w przekonaniu
uczniów – na wyrażaniu zgody na odpisywanie prac domowych i ściąganiu na
sprawdzianach.

Uczniowie
nie mają poczucia, że wiedzę matematyczną wykorzystują na innych przedmiotach. To
jedna z przyczyn tego, że kultura uczenia się matematyki obniża się wraz z
kolejnym etapem edukacji. Im wyższy etap, tym częściej uczniowie matematyki
uczą się na pamięć. Dlaczego następuje taki regres w uczniowskim uczeniu się
matematyki? Nasi uczniowie wciąż boją się mylić. Tymczasem błędy uczniowskie
podczas uczenia się matematyki są zjawiskiem naturalnym, a w pewnym sensie
koniecznym. Wyciągnięcie wniosków z błędu jest dla uczącego się (oraz
nauczyciela) cenną lekcją. Niestety błędy są w szkolnej rzeczywistości
piętnowane negatywnie ocenami bez należytej analizy. Takie podejście jest
dalekie od konstruktywistycznej wizji edukacji.

Stosowane
przez uczniów metody pracy są adekwatne do szkolnej rzeczywistości, a ta jest
skoncentrowana na przygotowywaniu do testów. Paradoksalnie – w ten sposób
tworzy się błędne koło (niemocy) w uczeniu się matematyki.

il.pixaby.com

Książka dostępna 24/7 w Wirtualnej Czytelni Ibuk
Libra. Kody PIN do czytelni możecie pobrać w naszej wypożyczalni 
👫osobiście
👉 w godzinach pracy
biblioteki
📧mailowo: wypozyczalnia@cen.info.pl,📞telefonicznie: 54
231 33 42 wew. 31. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *