priorytety KOpriorytety MEN

Nadchodzi wrzesień

Zbliża
się nowy rok szkolny 2021/2022. Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa
wyznaczył już Minister Edukacji i Nauki:

  1.    
Wspomaganie przez
szkołę wychowawczej roli rodziny, m.in. przez właściwą organizację zajęć
edukacyjnych wychowanie do życia
w rodzinie
oraz realizację zadań programu wychowawczo-profilaktycznego.

  2. Wychowanie do
wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności,
zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie.

  3. Działanie na rzecz
szerszego udostępnienia kanonu edukacji klasycznej, wprowadzenia w dziedzictwo
cywilizacyjne Europy, edukacji patriotycznej, nauczania historii oraz
poznawania polskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i materialnych. Szersze
i przemyślane wykorzystanie w tym względzie m.in. wycieczek edukacyjnych.

4.    
Podnoszenie jakości
edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne
wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego,
szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu
zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły
oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z
narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących
technologie informacyjno-komunikacyjne.

5.    
Wdrażanie
Zintegrowanej Strategii Umiejętności – rozwój umiejętności zawodowych w
edukacji formalnej i pozaformalnej, w tym uczeniu się dorosłych.

6.    
Wzmocnienie
edukacji ekologicznej w szkołach. Rozwijanie postawy odpowiedzialności za
środowisko naturalne.

Priorytety
na ten rok wyznaczył także Kujawsko-Pomorski Kurator Oświaty: wzmocnienie procesu nauczania i uczenia się
języka polskiego, matematyki i języków obcych w celu poprawy wyników egzaminu zewnętrznego.

Te ostatnie wynikają ze Strategii
rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego do 2030 roku – Strategia
Przyspieszenia 2030+, gdzie jako pierwsze  z wyzwań rozwojowych zidentyfikowano poprawę poziomu rozwoju społecznego
mieszkańców naszego województwa
.

Niski poziom rozwoju
społecznego przejawia się niższym poziomem: wykształcenia (zarówno w aspekcie
udziału osób z wyższym wykształceniem, jak i jakości kształcenia w szkołach na
terenie województwa), kwalifikacji zawodowych, aktywności społecznej,
przedsiębiorczości mieszkańców.

Dlatego jako jeden z
głównych celów rozwoju województwa Strategia wyznacza skuteczną edukację i
przypisuje jej jako cele operacyjne:

  • Podniesienie jakości
    kształcenia i wychowania
  • Edukacja dla gospodarki
    opartej na wiedzy i nowoczesnych technologiach
  • Kształtowanie środowiska
    edukacyjnego
  • Rozwój szkolnictwa
    wyższego

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *