Nauczycielska umiejętność oceniania uczniów – subtelna sztuka o głębokim znaczeniu
Ostatnimi czasy coraz częściej obserwujemy dyskusje dotyczące konieczności reformy szkolnictwa, a w niej m.in. rozważania na temat zmian w systemie oceniania uczniów. Eksperci, nauczyciele, rodzice i uczniowie zadają sobie pytanie: Jakich zmian dokonać, by obecny system ulepszyć i unowocześnić? Czy popularne oceny wyrażone cyfrą, winny zostać zastąpione przez ocenianie kształtujące lub inną jego formę? A może należałoby zreformować system, na szkołę bez ocen?
Właśnie tym tematem zajęli się specjaliści na łamach najnowszego wydania czasopisma Refleksje 1/2024.
Autorki Małgorzata Brzoskenewicz-Pierko oraz Agata Judkowiak wskazują na kilka czynników, które są niezbędne, by dotychczasową ocenę zastąpić zindywidualizowaną informacją zwrotną. Wskazują tu na nurt edukacji oparty na szkole przyjaznej uczniowi. Jak to zrobić? Od czego trzeba zacząć? Sprawdźcie już dziś w naszej bibliotece.
Jarosław Durszewicz w swoim artykule zastanawia się: czy szkoła bez ocen jest w ogóle możliwa? Przedstawia autorskie badania, w których kładzie akcent na hierarchię wartości płynących z funkcji oceny, zarówno w procesie uczenia się ucznia, jak i w zakresie kompetencji nauczyciela. Jaka zatem powinna być szkoła w pełni realizująca i odzwierciedlająca przypisaną jej funkcję monitorowania osiągnięć ucznia i kreśląca jego drogę rozwoju? By znaleźć odpowiedź na to niezwykle istotne pytanie- sięgnijcie po najnowsze wydanie Refleksji 1/2024.
Marta Kostecka w swoim artykule Jak oceniać z głową? zachęca do zapoznania się z wybranymi publikacjami eksperckimi z dziedziny nowoczesnego oceniania. Jakie to pozycje? Zajrzyjcie do Refleksji 1/2024. Bonusem jest fakt, że wszystkie zaproponowane przez panią Martę publikacje posiadamy w naszym księgozbiorze. Możecie wypożyczyć je już dziś!
Pozostając w temacie oceniania, serdecznie zachęcamy do udziału w najbliższych warsztatach – Ocenianie wspierające ucznia w procesie uczenia się, które odbędzie się już 10 stycznia br. w naszym Centrum. W programie warsztatów tematyka związana z elementami oceniania wspierającego, ponadto motywująca rola oceny, a także współpraca z rodzicami w motywowaniu uczniów do nauki. Zapraszamy.
Oprac. Emilia Ruczewska