recenzje

Potrzeba bliskości

Okres pandemii COVID-19 i związana z nim izolacja społeczeństwa pokazały, jak bardzo ważna dla człowieka jest bliskość w wymiarze fizycznym i psychicznym. Grzegorz Godawa, autor książki Pedagogia bliskości międzyludzkiej, przeprowadził pedagogiczne badania naukowe personelu medycznego zaangażowanego w leczenie, pielęgnację i terapię chorych. Problem sformułował w postaci pytania: „Czym charakteryzuje się bliskość międzyludzka i jak jest realizowana pedagogia bliskości?”.

Poza wymiarem pracy zawodowej i związanymi z nią relacjami bliskości, szeroko omówiony został również temat bliskości w rodzinie. Siła więzi rodzinnych pozwala na pozytywne budowanie codzienności. Bliskość rodzinna powinna być pełna ciepła, obecności i dotyku, co jednak nie wyklucza posiadania własnej przestrzeni.

W przeprowadzonych wywiadach autor zadał też pytanie o poczucie bliskości z naturą. Rozmówcy podkreślali, że odczuwają poczucie więzi szczególnie ze swoimi zwierzętami, które zaliczają do członków rodziny. Ważna jest też dla nich bliskość z roślinami i górami. Warto zauważyć, że więź z przyrodą ma w opinii respondentów duże znaczenie dla ich zdrowia i samopoczucia.

Jednym z wniosków płynących z przeprowadzonych badań jest potrzeba poruszania tematu bliskości na lekcjach szkolnych. Uczniowie potrzebują umiejętności budowania relacji, by uniknąć izolacji i osamotnienia. Ważne jest również tworzenie bliskości między nauczycielami i uczniami. Edukacja powinna zawierać relację wychowawczą dla pełni swego oddziaływania.

Zachęcamy do lektury tej ciekawej książki dostępnej w naszej wypożyczalni. Może przyczyni się ona do refleksji nad relacjami we własnej rodzinie, kręgu znajomych i środowisku zawodowym.

Oprac.  Katarzyna Gradzik

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *