Wsparcie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży
Jednym z podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa wyznaczonych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na nadchodzący rok szkolny jest wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży i ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym. Wytyczne mają na celu zapewnienie wysokiej jakości edukacji, wspieranie rozwoju psychicznego i fizycznego oraz dostosowanie systemu oświaty do zmieniających się potrzeb dzieci i uczniów. Jest to odpowiedź na rosnące wyzwania związane ze zdrowiem psychicznym dzieci i młodzieży. W szkołach zostaną wprowadzone programy profilaktyczne, a zadaniem nauczycieli będzie rozpoznawanie i reagowanie na problemy emocjonalne uczniów. Nadrzędnym celem jest stworzenie bezpiecznego i wspierającego środowiska edukacyjnego, sprzyjającego zarówno rozwojowi wychowanków.
Należy pamiętać, że dobrostan to ogólne poczucie szczęścia, spełnienia i zdolność do radzenia sobie ze stresem, bowiem zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży ma wpływ na ich rozwój intelektualny, zdolność do nauki oraz nawiązywania relacji rówieśniczych.
Umiejętność pracy w zespołach zróżnicowanych w dzisiejszych czasach jest niezbędna. Szkoły powinny tworzyć warunki, w których dziecko, bez względu na swoje potrzeby, będzie akceptowane i będzie miało takie same możliwości rozwoju.
Empatia i wrażliwość na potrzeby innych to umiejętności, które Ministerstwo Edukacji Narodowej wskazuje jako istotne w nadchodzącym roku szkolnym. Ma to na celu budowanie społeczeństwa opartego na wzajemnym szacunku, zrozumieniu i gotowości do współpracy.
W zakresie edukacji włączającej szkoły będą dążyły do integracji dzieci o różnorodnych możliwościach i pochodzeniu, tworząc przyjazne i inkluzywne środowisko dla rozwoju i nauki.
Realizując w nadchodzącym roku szkolnym podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa, wspólnie dążmy do tworzenia lepszego, bardziej empatycznego i nowoczesnego systemu edukacji, w pełni odpowiadającego na wyzwania współczesnego świata.
Zachęcamy do zapoznania się z poniższą prezentacją multimedialną oraz do wypożyczeń wybranych publikacji dotyczących przedstawionej w tematyki.
Autor: Emilia Ruczewska