priorytety MEN

Wspieranie zdrowia psychicznego dziecka

W podstawowych kierunkach realizacji polityki oświatowej państwa ustalonych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rok szkolny 2024/2025 odnajdziemy kierunek dotyczący wspierania dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijania u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenia jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.

Kierunek ten zdaje się być niezwykle istotny bowiem coraz większą liczbę dzieci i młodzieży dotykają problemy natury psychicznej.

Zaburzenia psychiczne mogą ujawnić się na różnych etapach rozwoju dziecka, a ich objawy wraz z dorastaniem ulegają zmianie. Warto zwrócić uwagę na fakt, że zaburzenia psychiczne u dzieci przebiegają w zupełnie inny sposób niż u dorosłych, dlatego trudno je od razu zdiagnozować…

Nasz niepokój powinny jednak wzbudzić takie objawy jak: znaczna drażliwość dziecka, wycofanie z kontaktów z ludźmi, ubogie wyrażanie emocji, zachowania agresywne, czy także lęki.

Nie ulega wobec tego wątpliwości, że zaburzenia psychiczne, zwłaszcza u dzieci, to wyzwanie XXI wieku, z którym musimy się mierzyć. Dlatego kardynalne znaczenie ma skuteczny system wsparcia zdrowia psychicznego uczniów, który powinien opierać się na działaniach promocyjno-profilaktycznych adresowanych zarówno do dzieci jak i do rodziców.

Zaś my nauczyciele powinniśmy, m.in. uczestniczyć w szkoleniach i warsztatach dla nauczycieli związanych z profilaktyką zaburzeń psychicznych, aby uzyskać większą wiedzę w zakresie interpretacji zachowań uczniów przejawiających problemy natury psychicznej, a także proponować odpowiednie metody wychowawcze postępowania z nimi.

W naszej bibliotece znajduje się wiele publikacji krążących wokół tej tematyki. Zachęcam do wypożyczania 🙂

Oprac. Małgorzata Iglewska-Jendrzejewska
Źródło obrazka: pixabay.com

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *