recenzje

Ze storytellingiem w ławce szkolnej

Któż z nas nie lubił słuchać ciekawych opowieści rodziców i dziadków, w szczególności tych dotyczących interesujących ludzi, wydarzeń lub pasjonujących przygód? Czyż tak przedstawione fakty nie stają się bardziej interesujące i lepiej zapadają nam w pamięć? Badania wskazują, że dokładnie tak. Dlatego, by urozmaicić i wzbogacić swój warsztat oraz (przede wszystkim!) by przyciągnąć uwagę ucznia, potencjalnego przyszłego czytelnika, sięgnijmy po metodę storytelling już dziś!

Jej zasady i nieprzecenione zalety prezentuje Małgorzata Pomianowska w artykule Storytelling w edukacji na łamach kwietniowego wydania miesięcznika Dyrektor Szkoły 4/2023Tworzenie historii i opowiadań towarzyszy człowiekowi od zarania dziejów, dlatego jako naturalna metoda przekazu, pobudza wyobraźnię, rozwija pamięć i koncentrację, pozytywnie oddziałuje na relacje społeczne, kreatywność i bogactwo językowe. Dzięki niej uczeń ma możliwość samodzielnego kreowania bohatera, dialogów, sytuacji, biegu wydarzeń i tworzenia anegdot. Aktywność ucznia jest tu nie do przecenienia! Różnego rodzaju historie, opowieści czy bajki mogą stać się doskonałym przyczynkiem do częstszego obcowania z książką. To byłby dopiero sukces!

Nie zapominajmy o młodzieży… Może zamiast kolejnej sztampowej klasówki ze słówek, dat, rozdziału, epoki czy lektury, poprosić uczniów o napisanie jej w formie opowiadania, listu czy też wspomnień? Ależ byłaby niespodzianka! A co nie jest, hmm boomerskie, czyli nudne i przestarzałe, szybko może stać się mega i cool. A o to przecież nam, nauczycielom, chodzi. Warto spróbować!

Oprac. Emilia Ruczewska

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *