ekoedukacjawspieranie szkół

Co można robić w domu?

Piątą dobę trwa walka z pożarem w Biebrzańskim Parku Narodowym, płoną tereny dawnej elektrowni atomowej w Czarnobylu. Porozmawiajmy z naszymi dziećmi i uczniami o wartości przyrody i natury, od których jesteśmy teraz tak daleko, roli ekosystemów i ekologii w naszym życiu oraz potrzebie ich ochrony.

Katastrofa nad Biebrzą, widoczna nawet ze zdjęć satelitarnych, powoduje niszczenie terenów podmokłych. Po co nam bagna i torfowiska?


„Mokradła chronią zasoby wody, a
ich niszczenie nasila negatywne skutki ocieplenia klimatu w skali lokalnej i
globalnej oraz zaburza naturalny obieg wody w przyrodzie. Obszary podmokłe
podtrzymują lokalne krążenie wody i są naturalnymi formami jej retencji.
Funkcjonują jak klimatyzatory: w czasie suszy są jedynymi miejscami
posiadającymi wodę i umożliwiającymi jej parowanie, a w efekcie krążenie w
lądowych ekosystemach i powrót w postaci deszczu czy rosy. Parowanie sprawia
też, że lokalnie robi się chłodniej, ponieważ proces ten pochłania ciepło z
otoczenia. Jeżeli zaczynamy osuszać torfowiska, pola i łąki wysychają szybciej,
zaczyna też brakować wody w rzekach i jeziorach. Zjawisko to można już zauważyć
w wielu regionach Polski.”

(Dorota Łańcucka, KPCEN we Włocławku, 👉Czytaj całość)



Czy zadaliście młodym ludziom pytanie, co robią ze zużytymi maseczkami i jednorazowymi rękawiczkami chroniącymi nas przed koronawirusem? Czas pozostania w domu to też czas na zmianę nawyków: 

„Postępująca degradacja środowiska przekonuje, że być może warto pomyśleć o innych formach ekoedukacji, które nauczą poszanowania środowiska przyrodniczego. (…) Młode pokolenie jest tak zafascynowane wirtualnym światem, że często nie zna świata realnego. Dzieci potrafią zachwycać się gatunkami roślin i zwierząt na obrazkach, natomiast nie umieją podać nazwy drzewa rosnącego w pobliżu własnego domu. Bez bezpośredniego kontaktu z przyrodą prowadzącego do zrozumienia i zaakceptowania podstawowych mechanizmów w niej funkcjonujących trudno oczekiwać innego niż instrumentalne podejście do środowiska przyrodniczego.” 

(dr LenaTkaczyk, KPCEN we Włocławku, 👉Czytaj całość)

Z najmłodszymi w ramach ekoedukacji możemy obejrzeć teatrzyk Kamishibai, a w nim 👉przygody Pingwina Pingo



zdjęcie: Dariusz Kowalczyk, źródło: Wikimedia Commons

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *