recenzjesztuczna inteligencja

Czy sztuczna inteligencja zastąpi nauczyciela?

Łukasz Gierek w artykule Sztuczna inteligencja w edukacji  TIK w Edukacji 01/2023 próbuje odpowiedzieć na pytania: Czy sztuczna inteligencja jest zagrożeniem dla nauczycieli? Czy jej rozwój spowoduje, że nauczyciele staną się niepotrzebni? W jaki sposób technologia (Artificial Intelligence  w skrócie AI) pomoże rozwijać polską szkołę? oraz Czy inteligentne maszyny pomagają czy utrudniają pracę nauczycielom?

Obecnie sztuczna inteligencja w pewnym stopniu utrudnia nauczycielom wykonywanie zawodu. Uczniowie przy pisaniu wypracowań, rozwiązywaniu testów, tłumaczeń, itp. nieumiejętnie korzystają z botów. Dlatego tak ważna jest krytyczna analiza treści. Problem z niewłaściwym wykorzystaniem AI został dostrzeżony przez Państwo i wpisany w kierunki realizacji polityki oświatowej państwa  na rok szkolny 2023/2024, wśród których znalazło się, m.in.: „Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji”.

Jakie z tego wnioski na przyszłość? Autor artykułu Sztuczna inteligencja w edukacji jest nauczycielem informatyki w szkole średniej, ze swojej praktyki podaje również dobre strony AI oraz możliwości zastosowania i wykorzystania jej w edukacji, jako uzupełnienie pracy nauczyciela. Jak twierdzi autor w przyszłości edukacja na pewno nie będzie taka sama.

Zapraszamy do lektury czasopisma TIK w edukacji, które poświęcone jest nowym technologiom.

Oprac. Barbara Leszczyńska

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *