Internet to tylko czubek góry lodowej?
Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży podczas korzystania z
technologii komunikacyjno-informacyjnych oraz zainspirowanie młodego pokolenia
do twórczego i odpowiedzialnego używania narzędzi cyfrowych jest ważnym celem
współczesnej edukacji. Nauczycielom zależy na rozwijaniu kompetencji i
umiejętności cyfrowych uczniów, przy jednoczesnym poszanowaniu praw i godności
użytkowników internetu.
Dlatego dzisiaj polecamy publikację dostępną online: Edukacja– relacja – zabawa. Wieloaspektowość internetu w wymiarze bezpieczeństwa dzieci i młodzieży, pracę pod redakcją naukową Agnieszki Wrońskiej, Rafała
Lew-Starowicza i Anny Rywczyńskiej.
Warto tu zapoznać się chociażby z tekstem Janice Richardson Od bezpieczeństwa w
internecie do obywatelstwa cyfrowego – praktyki i perspektywy.
Internet jest dziś miejscem, w którym około połowa ludności
świata spędza średnio niemal dwie godziny dziennie, podaje autorka. Samo reagowanie
na konkretne wyzwania związane z globalną siecią to syzyfowa praca, bo sieć
zmienia się bardzo szybko. A przecież Internet, w czasach, gdy do głosu
dochodzi już sztuczna inteligencja, to tylko czubek góry lodowej, przecież pojęcie bezpieczny Internet w ciągu
ostatnich 20 lat zmieniło swoje znaczenie i zasięg. Współczesne dzieci powinny nauczyć się
kształtować środowisko cyfrowe, zamiast poddawać się kształtowaniu przez
technologie.
Nauczycielom w Europie zależy na edukacji, która umożliwia
dzieciom osiąganie ich pełnego potencjału jako obywateli, a tym samym
przyczynia się do ich dobrostanu i zrównoważonego rozwoju otoczenia, w którym
żyją. Potrzebne są zmiany systemów edukacji w taki sposób, by dzieci mogły stać
się aktywnymi i odpowiedzialnymi obywatelami.
„W ostatnich dwóch latach – pisze autorka – Rada Europy powołała grupę roboczą do spraw
obywatelstwa cyfrowego, której zadaniem jest wpisanie kompetencji w zakresie
kultury demokratycznej w ramy edukacyjne. Może to, dzięki interdyscyplinarnemu
podejściu w krajowych programach nauczania w szkołach, pomóc w kształceniu młodych
ludzi, aby stali się oni kompetentnymi, odpowiedzialnymi obywatelami zarówno w
internecie, jak i poza nim.”
Na koniec jeszcze jeden cytat z artykułu J. Richardson, tym razem graficzny: