nauczycielerecenzje

Jak prowadzić zebrania z rodzicami – praktyczne porady

Nie ulega wątpliwości, że prowadzenie zebrań z rodzicami to nieodłączny element pracy wychowawcy klasy, a także całej szkoły. Niestety owe spotkania są często źródłem niepotrzebnego stresu, czy także frustracji zarówno dla wychowawców jak i dla rodziców.

Jak wobec tego prowadzić zebrania z rodzicami, ażeby stały się bardziej efektywne i przyjazne zarówno dla jednej jak i drugiej strony? Na to pytanie, w artykule Jak prowadzić efektywne zebrania wychowawcy z rodzicami – praktyczne porady, odpowiada Izabela Kuchcińska-Świgost.

Autorka podaje szereg wskazówek, które polepszą, udoskonalą i załagodzą spotkania z rodzicami.

Jedną z nich jest potrzeba empatii, a więc wczucie się w rolę rodzica, zrozumienie jego perspektywy. Rodzic bowiem, który przychodzi na wywiadówkę pełen jest lęków i obaw o swoją pociechę. Wynika to z faktu, że wychowawca często przedstawia dziecko w negatywnym świetle, w obecności innych rodziców.

Izabela Kuchcińska-Świgost pisze także o strukturze spotkania. Każde zebranie z rodzicami powinno być podzielone na kilka kluczowych części, dzięki czemu rodzice mają świadomość jakie sprawy poruszane są na początku, a jakie na końcu spotkania.

Niezwykle istotna jest także efektywna komunikacja, która powinna być zwięzła i klarowna. Wychowawca powinien mówić w sposób zrozumiały, bez stosowania języka edukacyjnego. Niezbędne informacje przekazywać przejrzyście i dynamicznie.

W trakcie spotkać mogą mieć również miejsce sytuacje konfliktowe, dlatego też wychowawca powinien być na nie przygotowany. Wówczas w sposób profesjonalny, spokojny i rzeczowy winien je zażegnać.

Jeśli chcielibyście poznać więcej porad dotyczących efektywnego prowadzenia zebrań z rodzicami to zachęcam do lektury artykułu, który znajdziecie w najnowszym numerze czasopisma Polonistyka 1/2025, które dostępne jest w naszej czytelni 🙂

Oprac. Małgorzata Iglewska-Jendrzejewska

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *